De sociala nätverken och konsumenterna

Fredrik Schmidt

Nu skall Walmart.com börja använda information från ditt Facebook- och Twitterkonto för att göra dina sökningarna efter produkter mer relevanta. Efter att i april i år ha köpt upp företaget Kosmix har de nu tillgång till både tekniken och utvecklarna för att lansera funktionaliteten under hösten.

Det är ju alltid bra med bättre sökupplevelser, men man kan ju fundera över hur det blir med integriteten. Föreställ dig att du söker efter en ny mobiltelefon och får upp alla som vännerna i dina sociala nätverk har rekommenderat eller precis köpt. Det kan säkert vara praktiskt, men någonstans ringer det en varningsklocka om att man kanske inte vill att olika amerikanska företag skall veta allt om vad man själv och ens kompisar företar sig. Det finns ju lagar som reglerar hur myndigheter får samköra sina register, det är ju nyttigt. För privata multinationella företag finns dock vad jag vet inga globala regleringar.

Det börjar bli dags att sprida ut lite rökridåer så att inte alla internetföretag vet allt.

Mer information finns här: http://techcrunch.com/2011/08/08/how-your-social-data-will-power-walmarts-e-commerce-revolution/

Taggar: ,

Skriv en kommentar